donderdag 28 oktober 2010

Paul Van Himst: Over mezelf

Paul Van Himst was de beste Belgische voetballer van de 20ste eeuw. Zijn technische, bijna Braziliaanse vaardigheid leverde de blanke Pele een reputatie op tot ver buiten de landsgrenzen. Zijn goals, zijn magistrale trap 'buitenkant voet', zijn slaloms zijn in het geheugen gegrift van menig voetballiefhebber. 81 keer was hij Belgisch international, 4 keer kreeg hij de Gouden Schoen. Maar ook als trainer en bondscoach was hij succesvol. In 1994 loodste hij de Rode Duivels naar het WK in Amerika.
Grote vriend van Eddy Merckx (die het voorwoord schreef), rasechte Brusselaar, minzame gentleman, zaakvoerder van het koffiebedrijf Bresor: Van Himst is groot in alles wat hij is en doet. In dit boek vertelt hij zijn meeslepende levensverhaal.


Waarom heb ik deze biografie gekozen?

Het was een voetballer van voor mijn tijd, vandaar dat ik relatief weinig weet over Paul Van Himst.
De enkele dingen die ik wel weet is dat hij fantastisch goed kon voetballen en dat hij tot de beste behoorde van de 20e eeuw! Vandaar mijn interesse voor dit boek.
Ik hoop dat hij wat meer vertelt over hoe hij de top bereikte en wat het verschil was tussen het voetbal van toen en dat van nu, qua transferbedragen, de professionele begeleiding, het spelniveau, . . .

1 opmerking:

  1. Deze blog begint interessant te worden. Enkele berichten ontbreken echter. Kijk sommige artikels nog eens na: begin tijdig een nieuwe zin en let op de hoofdletters en leestekens.

    BeantwoordenVerwijderen